Meditáció
Az általam értelmezett „meditáció”, nem azonos a köztudatba beépült képzelet-fókuszú, aktív
összpontosítással. A kifejezés nagyon divatos meghatározása lett számos relaxációs
technikának, szinte kizárva valódi jelentését, ezért én szívesebben nevezem passzív
jelenlétnek, elmélyülésnek. Az irányított képi megjelenítettségű imaginációval önmagában
nincs probléma, kezdeti tollbontogatásnak teljesség igénye nélkül megfelel, viszont csak
ideiglenes megnyugvást, tiszavirág életű ellazultságot eredményez. Gyakorta az elme
kétirányultságát idézi elő. Hosszútávon problémamegoldó képességeinket, önvalónk
felismerését jelentősen korlátozza. Sok ismerősöm lett áldozata az ezáltal előidézett álomvilág
rabul ejtő képességének és függőségnek. Anyagi síkon, illúziókon felülemelkedni, nem egy
fényesebb káprázat létrehozásával, hanem a lineáris (múlt-jövő) gondolkodás elengedésével
lehetséges, felfedve a belső tartalmat, az örök jelenlévőt. Dualista természetünket levetkőzve,
amely elhatárol bennünket a központunktól, a Lényegtől, bepillantást nyerhetünk önvalónkba,
megtapasztalhatjuk az Egységben feloldódást. Kezdeti próbálkozásaink nem lesznek feltétlen
gyümölcsözőek, valószínűleg rövidebb időszakra jelenik meg belső csendünk, de későbbi
elmélyülésünk alkalmaival szilárd útjelzőül szolgál. A kezdők félelemérzetének leküzdésére,
melyet a hamis éntudatunk felfüggesztése okozhat, kitartásra, esetleg tapasztaltabb ember
tanácsaira, segítségére érdemes hagyatkozni. A meditáció különböző lépcsőfokait próbálom
meg rendszerbe szedni, kiegészítve annak hatásaival és élményeivel.
Irányított, vizuális meditáció.Leginkább aktív, szétszórt figyelmű kísérletezőknek ajánlott.
Megtanítja az elmét egy eseménysorozatra fókuszálni, mintegy lelassítva gondolati
sokoldalúságát. Buktatója a túl erős koncentráció, mely csalódottságot eredményez.
Egyes estekben ajánlott a lassú haladás, lágy fókuszálás, ismételt próbálkozás.
Hatása: Segít kikapcsolni a rohanó életmódunk által előidézett stresszhatást.
Hangon, színeken, szimbólumokon (akár mantrán) történő meditáció. Vizuális,
gyakorlatias beállítottságú embereknek javasolt. Szükségszerűen valamely érzékszervhez köti
az ellazulást, de kizárja az agy mozgóképi megjelenítését, a belső „mozizást”.
Hátránya, hogy még mindig az elmét készteti lenyugvásra, ezálltal cselekvő (aktív) folyamat.
Hatása az előbbivel közel azonos, eredménye időben tovább érezhető.
Csenden, ürességen bekövetkező meditáció. Kikapcsolja az elmét, megnyilvánul a
tudatosságunk, a belső énünk. Hosszútávon megjelenik az egyénformáló hatása;
nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak leszünk. Megszületik a harmónia az elme és a szív
között. Megváltozik a világképünk és az értékrendünk, természetesen pozitív értelemben.
Lényünk erőt, harmóniát, szeretetet közvetít, melyet környezetünk is észre fog venni.
Pihenés az önvalón, magasabb rendű természeten, a meg nem nyilvánult energiákon.
Meg kell találnunk a bennünk lévő csendet, odaszegezve figyelmünket.
Célja; megtalálni az örök harmónia forrását a tudatosságuk kivirágoztatásával.
Feloldódik a kettősségünk az Egységben, meglelve lényünk boldogság természetét, elfeledve
az aggódást, felülmúlva a fizikai világ kötéseit. Ez a meditáció kikapcsolja az elmét, a kutatást
nem külső objektumon, hanem a belső terünkben kezdi. Huzamosan fenntartott állapotában
feloldódnak személyiségünk határai, megjelenik a „minden egy” érzése, a végtelenség,
korlátlanság élménye. Ez az út vezet az örök boldogsághoz (ananda) és a megvilágosodáshoz
(nirvana). Sorrendiségének mottói:
-Én a csend vagyok,- én nem vagyok,- én a mindent felölelő tér vagyok.